Na de reorganisatie van de uitbating in maart 2018, waarbij een NV aan het roer kwam van het luchthavenbeheer, is 2019 het jaar geworden van de eerste fase van de geplande belangrijke infrastructuurrenovatie.
De taxibanen en vliegtuigparking en verbindingsstukken met de startbaan werden geheel vervangen en de noordelijke luchtvaartbedrijvenzone is in de beveiligde perimeter geïntegreerd. Deze werken zitten op schema en worden nog verder gezet in 2020, om afgewerkt te geraken tegen half juni.
Deze werken hebben in 2019 uiteraard impact gehad op het vliegverkeer. De luchthaven draaide in 2019 niet op volle capaciteit. Er waren een aantal effectieve sluitingsdagen waarbij toestellen tijdelijk naar elders verhuisden, of perioden met beperkingen voor het vliegverkeer.
Dit alles uitte zich in een daling van het verkeer van ongeveer 10% tegenover 2018.
Ook in het jaar 2020 zullen onvermijdelijk een aantal malen dergelijke maatregelen nodig zijn om de verdere werkzaamheden vlot en veilig te laten verlopen.
De beheersmaatschappij verwelkomt intussen nieuwe privé-investeringen, met liefst 6.000 m2 aan nieuwe vliegtuigonderhouds- en stelplaatsen en de komst van een internationaal erkend onderhoudscentrum voor biz jets van de gerenommeerde Franse vliegtuigproducent Dassault.