Het intergemeentelijk samenwerkingsverband heeft in 2006 een groei van het vliegverkeer op de luchthaven vastgesteld van 6%.
Het segment buitenlandse zakenreizen deed het met een winst van 8% op 3.083 nog wat beter. Het aantal buitenlandse zakenreizigers liep op tot 11.268 tegen 10.077 in 2005 (+12%).
Een aantal nieuwe bedrijven vond de weg naar kleinschalig snelvervoer vanuit een regionaal vertrekpunt; een deel van hen investeerde zelfs in een jet en het lijkt erop dat deze tendens groeiend is.
De dagelijkse expressvluchten kenden met 521 ton een wat grotere belading dan in 2005, 360 ton goederen waren op doorreis vanuit Eindhoven airport naar Coventry in Groot-Brittannië.
Ook op de expressmarkt is groeiende interesse en beweging merkbaar wat bleek uit verschillende prijsaanvragen en besprekingen.
Het overige verkeer, met name scholing, training en vrijetijdsverkeer, nam met 6% toe, zij het dat er in het kader van deze activiteiten duidelijk minder naar en van het buitenland is gevlogen.
Resultaten van luchtkwaliteitsmetingen rond de luchthaven.
In de loop van 2006 zijn ten oosten van de luchthaven luchtkwaliteitsmetingen uitgevoerd en dat gedurende een drietal maanden.
De resultaten hiervan geraakten enige tijd geleden bekend en bevestigden het vermoeden dat de aanwezigheid van de luchthaven nauwelijks impact heeft op de kwaliteit van de omgevingslucht.
Er zijn naar verluidt weinig of geen luchtvaartpolluenten geregistreerd, wel veeleer vervuiling door het wegverkeer.
Zogenaamde ultra-lichte vliegtuigen (“ULM”): genormeerd en beperkt.
De indruk kan ontstaan dat “ULM”’s aan een opmars bezig zijn, bijvoorbeeld door de aankondiging van een opleiding op dergelijke toestellen.
Vooreerst wordt benadrukt dat deltavliegtuigjes van aluminium en spandoek, waarmee ULM’s meestal worden geassocieerd, helemaal niet op Kortrijk-Wevelgem worden toegelaten.
Wel is een nieuwe generatie éénmotorige toestellen op de markt verschenen die alle uiterlijke kenmerken vertoont van de klassieke kleine vliegtuigen (uitzicht, snelheid, besturing) maar die een lichtere, stillere motor en een eenvoudiger besturing bezitten. Zij moeten voldoen aan alle luchtvaart-wetsbepalingen en de luchthavenbeheerder legt daarenboven nog een aantal minimum-normen op, zodat dit verkeer geen problemen mag hebben om zich in te passen.
Op die manier is van een toevloed geen sprake en moet men het eerder zien als een genormeerde marktevolutie.